QUINUA

 (Chenopodium quinoa Willd.)

 



 

    Początki uprawy tej rośliny datują się na 3000 lat p.n.e. Odżywiający się nią Inkowie cechowali się niezwykłą wytrzymałością psychiczną i fizyczną, a Quinua  czcili jako świętą, nazywając ją „Matką zbóż“, choć znana jest również jako “Ryż Inków“ lub „Ziarenko Andów“.
Z rośliny spożywa się owoce – malutkie, spłaszczone ziarenka, które gotuje się jak ryż. Zawierają one ogromne bogactwo składników niezbędnych do sprawnego funkcjonowania organizmu.
    Oprócz witamin A, C, B1, B2, B6, B9 i E, mikroelementów takich jak fosfor, potas, magnez, wapń, żelazo, miedź i cynk quinua zawiera podstawowe aminokwasy takie  jak: leucyna, izoleucyna, lizyna, metionina, fenylanina, treonina, tryptofan, valina i histydyna. Roślina ta może zastąpić mięso. Zawarte w niej  fitoestrogeny  pomagają we wchłanianiu się wapnia, zapobiegając osteoporozie, rakowi piersi, chorobom krążenia oraz objawom menopauzy.
Według peruwiańskiej tradycji quinua rozgrzewa i wzmacnia całe ciało, a zawarte w niej związki mają właściwości przeciwzapalne, dezynfekujące, gojące rany, wzmacniające organizm, kości i stawy.
Bogactwo wspomnianych składników, zwłaszcza aminokwasów  czyni z niej żywność niezwykle cenną dla naszego organizmu.
Tym cenniejszą, że nie wywołującą żadnych uczuleń, zatem zalecaną dla alergików.


 

 


ZASTOSOWANIE

  •   stany wyczerpania, obciążenie psychiczne i fizyczne 
  •   niedożywienie 
  •   złamania, osteoporoza 
  •   stany po operacji,  chroniczne choroby 
  •   rekonwalescencja   
  •   menopauza     
  •   sport  (także wyczynowy)
  •   dieta bezglutenowa 
  •   dla ogólnego wzmocnienia i dożywienia organizmu

 Quinua można spożywać bez ograniczeń. Nadaje się też doskonale dla osób na diecie.
Jest składnikiem menu kosmonautów, którzy zabierają ją w kosmos jako pokarm wysoce energetyczny.
W niektórych restauracjach Europy i USA  podaje się ją jako ekskluzywną potrawę.
Można quinua spożywać w formie ziaren jako kaszę, jako prażoną mączkę, którą zagęszcza się sosy czy zupy, albo wypija się ją rozmieszaną w jakimkolwiek napoju.

 

SPOSÓB UŻYCIA

1-2 łyżeczki proszku należy rozmieszać w niedużej ilości soku, wody, jogurtu lub mleka i wypić w trakcie posiłku lub przed nim, 2-3 x dziennie. Dawkę można zwiększyć  w zależności od potrzeby lub używać do zagęszczenia potraw.

 

 




                                                                            ORYGINALNE, SPRAWDZONE I GWARANTOWANEJ JAKOŚCI ZIOŁA
                                                                 DO KUPIENIA W SKLEPIE INTERNETOWYM WWW.PERUWIANSKIEZIOLA.PL